Dune II se označuje za první opravdovou realtime strategii klasického střihu s ekonomickým managementem a zároveň bojovými taktikami organizovanými hráčem. To vše z pohledu ptačí perspektivy, tedy shora na mapu bojiště, tak jak to známe dodnes. Duna tématicky čerpá ze stejnojmenné románové série Franka Herberta. Císař Frederick IV se zoufale snaží získat cennou drogu Melanž, známou také jako koření, která se nachází pouze na planetě Arrakis, aby mohl splatit všechny své dluhy vzniklé válkami s členy rodiny. Aby toho dosáhl, vybízí rody Atreidů, Harkonnenů a Ordosu. To je také příčina nepokojů mezi frakcemi a následné válce.
Cílem je úspěšně osídlit Arrakis vybudováním základny, sklízet koření a porazit nepřítele. Před většinou misí se zobrazí mapa planety, kde je možné si vybrat další území, které hráč napadne a obsadí. Díky tomu hráč může ovlivňovat na kterou frakci bude útočit. K dokončení hry je potřeba vybojovat devět území. Úplně na začátku každé bitvy je nejdůležitější hlavně těžit koření v dunách. Ty se přeměňují na kredity, za které lze postavit další budovy, vycvičit vojenské jednotky, pomocí nich odrazit útoky a poté i napadnout a porazit nepřítele. Herní mapa je nejprve zakryta mlhou, po prozkoumání se odhalí.
Ve hře jsou, jak už bylo zmíněno, tři národy, za které lze hrát. Každý je svým způsobem jedinečný a má svoje silnější i slabší stránky. Více info o národech je v doplňcích tady na webu na hlavní kartě hry. Budovy se staví na speciálních betonovách parcelách. Není to podmínkou, ale pokud nebudou stát na parcelách, postupem se budou vlivem dun poškozovat. Kromě všeho ostatního byla Duna jedinečná i v technologických stromech staveb. Zjednodušeně řečeno jednotlivé budovy potřebují k výstavbě jinou budovu ve vaší základně, popřípadě vylepšenou už existující.
Hra je jednou z prvních svého žánru, proto beru na grafiku určité ohledy, ale její úroveň je srovnatelná s původním Sim City. Co se týče zvukové stránky, tak patřila mezi ty pokrokovější, protože nejspíše jako první používala digitální samply, používající karty Adlib a Sound Blaster. Ale Duna měla i nějaké ty porodní bolesti. Hlavním problémem byla umělá inteligence, což je alfou i omegou všech singleplayer strategií. Má nedostatky hlavně v tom, že na vás UI útočí neustále v oblasti nejblíže k vlastní základně. A tím i vzníká nemožnost překvapivého taktického manévru a neobnovování vlastní obrany.
První RTS moderního střihu, tři frakce s jedinečnými prvky, poměrně intuitivní ovládání myší, tématika Duny.
Nemožnost označovat více jednotek, velmi slabá umělá inteligence.