Qix je puzzle hra vytvořená partnery Randy a Sandy Pfeifferových již roku 1981 primárně pro arkádový automat a až o mnoho let později vyšla pro osobní počítače, ale také pro Atari, Commodore, nebo třeba Gameboy. Kromě spousty portů se hra dočkala i hromady klonů. Nejznámější jsou asi Styx a Xonix.
Hráč ovládá značku ve tvaru kosočtverce, se kterou se pohybuje po krajích herního pole, popřípadě po obvodu vlastních uzavřených bloků. Ve stejné trase se po obvodu pohybují taky nepřátelé označováni jako Sparx. Pokud některý z nich zasáhne značku hráče, je ztracen život. Jejich počet se může navyšovat po dosažení časomíry v horní části obrazovky. Ti pak dále můžou zmutovat i do Super Sparxů, kteří mohou pronásledovat hráče i po nedokončených čárách. Hráč tedy kreslí čáry (Stix) v herním poli a tím se snaží uzavírat bloky a procentuelně ukrajovat z dostupného herního pole. V tom mu brání neznámá entita Qix, která se nepředvítalně pohybuje v herním poli. Pokud se dotkne neuzavřené čáry, přichází hráč o jeden z životů. Uzavřený blok pomalejší čárou je barevně odlišen a má dvojnásobnou hodnotu, oproti klasické čáře.
Tento typ popisované hry poznává asi hodně z hráčů z nějaké podobné variace. Jeho pravidla jsou originální, přesto jednoduché na pochopení a poměrně náročné na samotné hraní. Postupem úrovněmi se obtížnost zvyšuje rychlostí, nebo počtem nepřátel.
Grafika hry v roce 1989 moc neoslní a přece jen je znát, že základ hry je o několik let starší. Je ale přehledná a to je nejdůležitější. Hudba je velmi decentní a dostačuje.
Jednoduché a srozumitelné pravidla, přehledná grafika.
Velmi nepředvídatelná entita Qix, vysoká obtížnost.