Gruntz je žánrově těžko zařaditelná hra. Na první pohled je to strategie, jako každá jiná. Zdání však klame, protože prim hraje logická část. Vyvinulo a vydalo ji studio Monolith, které stojí mimo jiné za střílečkou Blood. Vyšla v březnu roku 1999 na Windows.
Jeden z gruntzů, což jsou malé hliněné postavičky, našel při hledání svého balónu, tři záhadné spínače. Když se je s jejich králem rozhodli sepnout, vytvořili tajemný portál. Později však na ně zaútočila skupinka z klanu zlých gruntzů, a tak jim nezbylo nic jiného, než skočit do portálu a doufat, že přežijí. Gruntzové mají proto za úkol najít úlomky warp kamenů, které pošlou krále a jeho klan do další krajiny.
Ovládací prvky jsou velmi podobné jako v klasických RTS. Vyberete postavičku, které dáváte pravým tlačítkem příkazy k pohybu, nebo útoku. Pokud získáte nějaký předmět, využíváte jej levým tlačítkem. Pokud například získáte lopatu, je možné s ní útočit, ale třeba také vykopat jámu, nebo ji zaházet. Ale není vždy potřeba násilí. Nepřátelé se po omezenou dobu můžou vašimi předměty zabavit a vy kolem nich tiše proplout. Ofenzivní i defenzivní předměty mají různou účinnost a vaši gruntzové mají omezený inventář. Vaše postavičky můžou získat také power-upy. Ty většinou fungují pouze omezenou dobu a přidávají postavě zdraví, rychlost, nebo ochranu před zraněním.
Tato hra je velmi specifická a vlastně pořádně nevím, k čemu bych ji přirovnal. Na výběr jsou dva režimy, úkoly a bitvy. Pokud bych chtěl být hodně stručný, tak režim úkolů je vlastně kampaň a režim bitev skirmish u běžných strategií. Grafika je jednodušší, kreslená, stylizovaná, ale vzhledem ke stylu hry to nevadí. Vývojáři jdou na hráče hodně pozvolna, takže si v kampani nejdřív osahá všechny mechanismy, než se začne trápit ve složitých hádankách.
Originální směsice strategie a logické hry, obtížnost se zvyšuje pozvolna, český překlad.