Marble Madness je arkádová videohra, navržená Markem Cerny, který se podílel také například na konzolových sériích Crash Bandicoot, Spyro, popřípadě Ratchet & Clank. Vyšla roku 1984 na arkádových automatech pod křídly Atari, postupně pak byla vydávána na všechny dobové herní platformy.
Mark si při navrhování bral inspiraci z minigolfu, nebo závodních her. Jeho cílem bylo vytvořit zábavnou hru s jednoduchým, avšak jedinečným ovládáním. To se na automatu povedlo, protože se kulička ovládala pomocí trackballu. Na klávesnici zážitek není zdaleka takový.
Herní plocha se vykresluje v izometrickém pohledu v pseudo 3D grafice. Hráč ovládá kuličku, k čemuž mu slouží osm kláves udávajících směr. Cílem hry je prokutálet se labyrintem až na konec, samozřejmě před vypršením časového limitu. S výjimkou první trati se zbylý čas přičítá k času v další úrovni. Kulička disponuje základními fyzikálními zákony, takže má určitou dynamiku v kopci nebo na rovině a z vyšší výšky se může rozbít. Kromě toho se v jednotlivých úrovních pohybuje několik typů nepřátel, kteří se vám snaží průchod znepříjemnit. Ve hře je šest úrovní a lze hrát i proti kamarádovi na jedné klávesnici.
Grafika je poměrně zdařilá, zvuky ze speakeru jsou spíše rušivé. Škoda ovládání na klávesnici, které sice nabízí dostatek směrových kláves k manévrování, ale je to spíš na obtíž a hru jde ovládat i čtyřsměrově. Analogový joystick, nebo trackball z automatů by tady udělal asi mnohem větší parádu, ale s tím zkušenosti nemám.