Colony je opomíjená česká videohra z roku 1997 vytvořená firmou Napoleon Games pod vedením Martina Matějky a Jindry Rohlíka. V budoucnosti roku 2013 byla Země napadena mimozemšťany a během několika týdnů dobyta. Lidstvo bylo zotročeno a Země dostala název Kolonie 28. Lidé jsou přeměněni na poslušné androidy, kteří pracují pro mimozemšťany. O pět let pozdeji si hlavní hrdina hry, který je také přeměněn na kyborga, uchovává kvůli poruše vzpomínky. Poté se obrátí proti mimozemšťanům a pomáhá lidskému odboji.
Hra je kombinací klasické 2D akční plošinovky a adventury. Hráč ovládá bojového robota, střílí, skrývá se a plní úkoly na herní lokaci. Ty se plní sbíráním předmětů a používáním na správných místech. Samotná hra je velmi obtížná a pokud se okamžitě před nepřítelem neskryjete, nedaruje vám ani vteřinu na vaši reakci. Takže ve výsledku člověk musí po každém zabitém nepříteli ukládat pozici, což působí trochu rušivě.
Technologicky je hra na svou dobu už dost zastaralá. Grafika je 2D render, podobně jako třeba byl v Donkey Kong Country na SNESu. Já osobně tuto technologii moc nemusím. Příběh doprovází spousta CGI filmečků a animací, které taky patří spíše k průměru. To samé by se dalo říct i o zvucích. Nejvíce se ale vývojáři inspirovali u podobné, přesto známější hry Flashback.
Colony 28 je v tuzemsku, ale i v cizině hodně neznámým počinem. A není se čemu divit. Hra působí hodně zastarale a v půlce roku 1997 je vydávána pro DOS, což už s nadvládou Windows 95 nebylo obvyklé. Kromě toho je pekelně obtížná. Ale abych jen nekritizoval.. Jsou tu originální adventurní prvky, příjemná postapo atmosféra a spoustu CGI filmečků doplňující neobvykle povedený příběh. A kromě toho - byla to asi první hra, kterou bylo možné brát v naší české kotlině vážně.
Česká hra s kompletní lokalizací, atmosféra, příběh a filmečky, adventurní prvky.
Bugy a pády hry, obtížnost, technicky hodně zastaralé.