Ufo: Enemy Unknown
Microprose
1994
3,1MB

UFO, někdy známá taky jako X-COM, je vyhlášená tahová strategie. Rozděluje se na dva hlavní segmenty - správa světových základen a řízení bojových operací jednotek organizace. Příběh začíná tím, že na mnoha místech Země jsou spatřeny mimozemské aktivity, hlášeny únosy lidí mimozemšťany a terorismus. Mnohé státy se pokouší této hrozbě čelit vlastními silami, ale neúspěšně. Proto se v roce 1998 koná v Ženevě konference, na níž je založena organizace X-COM. V lednu 1999 je zprovozněna první základna a tím začíná období, které bude později označováno jako "první válka s cizáky".

Hráč je v roli vládce organizace X-COM, která má za úkol chránit zemi před mimozemskými tvory. Na začátku je možné vidět mapu zeměkoule s polohami svých a nepřátelských základen, stíhaček a odhalených UFO. V této části lze vyvolat grafy, financování, zkoumání technologií a předmětů. Všechny důležité věci se zkoumají a dělají v základně. Například nové zbraně, nebo stíhačky. Základnu je nutné postupně rozšiřovat a stavět nové laboratoře.

Bojová část se rozlišuje na leteckou a pozemní. Letecká se odehrává na planetě, kdy hráč vyšle po odhalení stíhačku na likvidaci mimozemské lodi. Pozemní útok vyšle na určité místo skupinku vojáků a hra se přepne do tahového módu. Cílem hry je zabít nebo omráčit všechny nepřátele na mapě. U jednotek je nejdůležitější čas a energie. Čas se spotřebovává úkonama, kterýma zaměstnáte jednotku v daném tahu. Energie závisí na hmotnosti vybavení a intenzitě pohybu jednotky. Každá jednotka má jedinečné atributy.

Na svou dobu UFO oplývalo velkou škálou možností. Hra se neodehrává jen na bojišti, ale i na základnách. Když si člověk zvykne, tak hra není vizuálně odpudivá ani v dnešní době a bez nějakých větších komplikací si ji člověk může stále užít.Tato verze je navíc počeštěna! O důvod navíc zničit cizáky jednou pro vždy.
Skvělá a propracovaná tahová stránka, management základen, hratelnost, počeštěná verze hry. Pro nováčky možná trochu složitější začátky.