Grand Theft Auto
DMA Design
1997
357MB

Vývoj první hry ze slavné série GTA byl zpočátku více než komplikovaný. Vývojáři z DMA Design, bývalého Rockstaru, začali na titulu pracovat v dubnu roku 1995 pod původním názvem Race´n´Chase. Velkou inspirací byl Pac-Man, kde se proplétáte bludištěm, požíráte kolečka a musíte si dávat pozor na nepřátelské duchy. Podobně to funguje v městském GTA s chodci a policií.

Grand Theft Auto je gangsterská akce v otevřeném městě z pohledu seshora. Je založená na velkém počtu misí v šesti úrovních rozdělěných mezi tři hlavní města. Každé z nich je vytvořeno podle skutečného předlohy - New York, San Francisco a Miami.

Hráč může získat celou řadu zbraní nebo jiného vybavení, krást auta a dostat se do křížku s policií. Policie je tu jedním se základních prvků. Při páchání trestné činnosti se zvyšuje jejich intenzita dopadení dokud není hráč zatčen, nebo jí neunikne. I když se to nemusí na první pohled zdát, tak postup hrou je čistě lineární. Po splnění mise se automaticky zpřístupní další na sebe navazující. Pokud hráč umře - hra nekončí. Sice přijde o veškeré vybavení a skóre, ale misi je možné hrát znova.

Neustálé odklady hry a díky tomu i dlouhý vývoj se podepsal na grafice hry. Ta je na první pohled už trochu zastaralá. Celý svět včetně aut a postaviček je znázorněný pouze 2D sprity, jen budovy jsou vyhnané třetím rozměrem do výšky. Samotné detaily aut a postav, fyzika, jizdní model, to vše působí na rok svého vzniku docela zastarale. A samotné ovládání hry není taky řešeno úplně šťastně. Ale i přes nějaké technické neduhy a ovládání se jedná o zajímavý titul, protože nic podobného do té doby v herním světě neexistovalo. A navíc, kdo by si nechtěl zkusit první díl legendární série?
První hra slavné série, otevřený svět v několika městech, spousta dopravních prostředků, soundtrack, policie. Slabá grafika, špatný jízdní model a šílené ovládání jak při řízení, tak i při chůzi a střelbě.